*

populaire onderwerpen: bmi - afvallen - fruit - water - vitamine - cholesterol - gewicht - anorexia - suiker - overgewicht

Nieuwsbrief:  

< vorige paginaje bevindt je hier: home > alles over afvallen > nieuws > afvallen met...

Encyclopedie

Kies een letter voor informatie over meer dan 10.000 ziektes en aandoeningen en bijbehorende medicijnen.

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Stel een vraag

Anne de Graaf
Voedingsdeskundige
annemarie

Nieuwsbrief

Elke week de beste tips en het laatste nieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

Afvallen met water of light frisdrank


BAARN - Door simpelweg alle frisdranken die je nuttigt te vervangen door water of light dranken kun je zeker twee kilo verliezen. Dat stellen onderzoekers van de University of North Carolina.
water, light drank, frisdrank, calorieën

Het onderzoek betrof 318 mensen met overgewicht of obesitas en duurde zes maanden. De deelnemers werden verdeeld in drie groepen: een groep die van suikerhoudende drank overging op water, een groep die alleen nog maar light drank dronk en een controlegroep. Alle drie de groepen kregen dezelfde mate van begeleiding bij het afvallen.

Vervangen

"Het vervangen van calorierijke drankjes, of je dat nu doet met water of light drank, is een duidelijke en makkelijke verandering voor mensen die willen afvallen", legt onderzoeker Deborah Tate uit. "Als mensen dit op grote schaal doen, dan zou het overgewichtprobleem in de wereld beduidend kleiner worden."

Water

Tate en haar collega's startten de studie om aan te tonen dat het elimineren van calorieën uit drankjes een effectieve methode is voor gewichtsverlies. "En dat is het", aldus Tate. "Zowel met water als met lightdranken. Mensen die veel waarde hechten aan de zoete smaak, koolzuur of cafeïne, zullen het 'dieet' makkelijker volhouden als zij light dranken mogen drinken. Natuurlijk is water nog gezonder: de groep die water dronk had ook een lagere bloedsuiker."

Bij alle drie de groepen was sprake van een kleine vermindering in gewicht en buikomvang na afloop van de studie. De groepen die calorievrij dronken waren echter twee keer zo vaak 5 procent van hun totale lichaamsgewicht verloren. Daarbij was er bij de deelnemers die alleen water dronken sprake van een lagere bloedsuikerspiegel en betere hydratatie.

Door: Annemieke Hoogland
Bronnen: Medical News Today
15-02-2012
Laatst gewijzigd op: 15-02-2012


Plaats op: NUjij.nl eKudos Facebook Hyves

print mailen bewaren
Item mailen
Mailadres kennis:
Naam kennis:
Je eigen mailadres:
Je eigen naam:
Opmerking:
annuleren
verstuur mail
advertentie

Alles over afvallen

opening_special_afvallen_obesimed
Alles over afslanken, diëten en overgewicht vind je in deze uitgebreide special.
naar special
advertentie


Uit de encyclopedie